We The People Of The Soil

11-01-2018

11

26-10-2018

Om eerlijk te zijn had ik nog nooit gehoord van de band Inspector Cluzo. Een inspecteur in een film met een roze panter, zegt me dan wel weer wat. Kijkend naar mijn bureau vind ik een boekwerk terug met de titel We The People Of The Soil. De Franse rockfarmers, brengen hun zesde studioalbum tijdens het tienjarige bestaan op een speciale manier uit. Geen plastic of kartonnen hoesje, maar een fraai boekwerk.

Wanneer je denkt aan Franse muzikanten, dan denk je toch ook vaak gelijk aan Franstalige muziek. Dat geldt zeker niet voor de nieuwe langspeler van Inspector Cluzo. Het album herbergt een elftal Engelstalige tracks, welke een kleine veertig minuten aan muziek opleveren. Voor het eerst werkt de band ook samen voor de productie van het album, en wel met meervoudig Grammy Award winnaar Vance Powell.

Verwacht op We Are The People Of The Soil geen Hollandse boerenrock, zoals bijvoorbeeld Normaal. Wel kun je een meer country en folk achtig album verwachten, waar de gaskraan af en toe goed wordt open gedraaid. Her en der klinkt het misschien een klein beetje hysterisch. Waarbij dit laatste voornamelijk wordt veroorzaakt door de (onnodige) schreeuwerige zang.

Van een vertellend intro op A Man Outstanding His Field, wordt je langs scheurende gitaren en orgels, alsmede ook de ‘schreeuwerige’ zang geleid. Een echt country gevoel, krijg je dan wel bij The Sand Preachers, waarbij toch ook wel moet worden opgemerkt dat de gitaren duidelijk in stevigere vorm aanwezig zijn.

Het eerder genoemde ‘onnodige schreeuwerige zang’ wordt dan ook kracht bij gezet (dat dit onnodig is) op een nummer als Cultural Misunderstanding, waarop de zang, zeg maar, in proporties blijft. Iets wat ook zeker geldt voor het met ‘boerenfluitje’ openende Little Girl. Terwijl ook de titelsong We The People Of The Soil erg aangenaam is om te luisteren, om er zomaar een aantal tracks uit te lichten.

Inspector Cluzo, levert met We The People Of The Soil een alleraardigst album af. Een album welke zich zeker wel leent voor meerdere draaibeurten. De zang is soms misschien net wat (te) ‘schreeuwerig’ en misschien een aantal keer niet zo fraai wanneer deze de hoogte in gaat. Maar al met al genomen, weegt dat niet op tegen de aangename sound die de Franse rockfarmers afleveren.