INTERVIEWS |
Wille & The Bandits

Het Britse bluesrock trio Wille & The Bandits timmert al een tijdje aan de muzikale weg.
Zeker in eigen land is dit niet onopgemerkt gebleven, waarbij de band in 2018 awards kreeg uitgereikt voor 'Innovation in the Blues' en 'Blues Act Of The Year England'.
Daarnaast verzorgde de band de support tijdens tours van bands als Deep Purple and Status Quo.
Maar ook het beroemde Glastonbury festival prijkt op de lijst van plaatsen waar de band al heeft gespeeld.
Hoogste tijd om Wille en zijn bandieten eens beter te leren kennen.
Zeker in eigen land is dit niet onopgemerkt gebleven, waarbij de band in 2018 awards kreeg uitgereikt voor 'Innovation in the Blues' en 'Blues Act Of The Year England'.
Daarnaast verzorgde de band de support tijdens tours van bands als Deep Purple and Status Quo.
Maar ook het beroemde Glastonbury festival prijkt op de lijst van plaatsen waar de band al heeft gespeeld.
Hoogste tijd om Wille en zijn bandieten eens beter te leren kennen.
In de UK hebben jullie al de nodige awards in de wacht mogen slepen.
Maar mogelijk kent nog niet iedereen jullie in ons landje.
Zou je om het interview af te trappen een kleine introductie van Wille & The Bandits kunnen geven?
Wille & The Bandits bestaat uit mijzelf, Wille Edwards, waarbij ik de vocalen en gitaar onder andere voor mijn rekening neem.
Daarnaast bestaan The Bandits uit Andy Naumann (drums, percussie, backing vocals) en Matt Brooks (bas, dubbele bas, backing vocals).
We vormen samen een trio, waarbij wij zo vol als mogelijk proberen te klinken. We spelen soms zelfs twee instrumenten tegelijk. Zo combineer ik zelf een lap steel gitaar met een elektrische gitaar. Matt speelt dan weer tegelijk een zes snarige basgitaar en met zijn voeten de toetsen. En Andy weet de percussie met zijn linkerhand te spelen, terwijl zijn overige ledematen de rest van de kit bespelen.
We vormen samen een trio, waarbij wij zo vol als mogelijk proberen te klinken. We spelen soms zelfs twee instrumenten tegelijk. Zo combineer ik zelf een lap steel gitaar met een elektrische gitaar. Matt speelt dan weer tegelijk een zes snarige basgitaar en met zijn voeten de toetsen. En Andy weet de percussie met zijn linkerhand te spelen, terwijl zijn overige ledematen de rest van de kit bespelen.
En hoe zou je het beste de sound van de band omschrijven?
We produceren een zeer elecktrisch geluid dat we graag 'bijtende blues rock' noemen.
Het bijtende zit dan in het psychedelische 70s gevoel in onze muziek, de blues is onze roots en het rock gehalte zit in de power en ritmes die we produceren.
Wij als band zijn liefhebbers van onder andere Led Zeppelin, Dire Straits, Pink Floyd en Rival Sons. In ons geluid klinken die Rock & Roll klanken van eind jaren zestig en zeventig dan ook door, welke we mixen met een moderne benadering. Zo gebruiken we elementen van wereld muziek, dans muziek en hip-hop, waardoor iets unieks wordt gecreëerd.
Wij als band zijn liefhebbers van onder andere Led Zeppelin, Dire Straits, Pink Floyd en Rival Sons. In ons geluid klinken die Rock & Roll klanken van eind jaren zestig en zeventig dan ook door, welke we mixen met een moderne benadering. Zo gebruiken we elementen van wereld muziek, dans muziek en hip-hop, waardoor iets unieks wordt gecreëerd.
Zoals je zelf al aangeeft, proberen jullie vol te klinken, waarbij jullie ook echt niet als een trio klinken.
Met het bespelen van zoveel verschillende instrumenten, welke is voor jou het meest uitdagend om te spelen?
Elk instrument heeft zijn eigen uitdagingen, maar je omhelst het en soms kan je eigen interpretatie van dat instrument iets bijzonders creëren.
Zijn er ook nog instrumenten die je graag zou leren bespelen of verwerken in de sound van Wille & The Bandits?
Ik denk dat een toetsenist een aanvulling voor onze band en ons geluid kan zijn.
Op onze laatste twee albums klinken al wat toetsen door, wat echt geweldig klinkt.
Zo speelt Don Airey van Deep Purple op ons album Steal op een Hammond Orgel.
En op het album Paths, verzorgt Josiah Manning de toetsen.
Ik zou het mooi vinden als het instrument een prominentere rol krijgt in onze sound, maar het past zeker niet in alle nummers. Wanneer we de band zouden versterken, zou dit dan ook wel een andere multi-instrumentalist moeten zijn. Deze zou dan op de andere nummers misschien nog wat percussie of tweede gitaar verzorgen. Een andere optie is dat ze dan een kopje thee voor ons kunnen maken en op het podium brengen. Wij houden namelijk erg van thee!
Ik zou het mooi vinden als het instrument een prominentere rol krijgt in onze sound, maar het past zeker niet in alle nummers. Wanneer we de band zouden versterken, zou dit dan ook wel een andere multi-instrumentalist moeten zijn. Deze zou dan op de andere nummers misschien nog wat percussie of tweede gitaar verzorgen. Een andere optie is dat ze dan een kopje thee voor ons kunnen maken en op het podium brengen. Wij houden namelijk erg van thee!

Jullie hebben al een aantal aardige voorprogramma's mogen doen van onder andere Deep Purple en Status Quo.
Hoe is dit jullie bevallen?
Spelen met zowel Deep Purple als Qua waren ongelooflijke ervaringen en iets wat me altijd bij zal blijven.
Het was echt vreemd om van kleine Cornish pubs opeens in grote Arena's te spelen. In het begin voelde het ook heel surrealistisch en waren we ook enorm zenuwachtig. We hebben van beide bands enorm veel geleerd.
Het was echt vreemd om van kleine Cornish pubs opeens in grote Arena's te spelen. In het begin voelde het ook heel surrealistisch en waren we ook enorm zenuwachtig. We hebben van beide bands enorm veel geleerd.
Zijn er ook dingen die je echt zijn bij gebleven uit die periode?
Tijdens de tour met Status Quo namen ze ons echt onder hoede, daar ze echt van onze ethos hielden.
Wat me nog is bijgebleven is dat Frank en Rick, 'God rest his soul',
in een deuk lagen als zij in hun enorme glimmende tour bus gingen slapen en wij dan in onze oude LDV bus moesten slapen.
Ze vertelden ons dan ook dat wij ze herinnerden aan hun beginperiode en moedigden ons aan om door te blijven gaan.
De band bleef ons uitnodigen als support, waarbij we ook wel goede vrienden zijn geworden.
Maar ook Deep Purple is erg goed voor ons geweest. De hele band bekeek de meeste van onze sets vanaf de zijkant van het podium. We kregen zelfs een toegift als support act, iets wat ze nog nog nooit bij andere bands was gebeurd. Tijdens de meeste shows kregen zelfs wij een staande ovatie, waaruit denk ik wel wat vertrouwen is onstaan bij ons, dat we met onze muziek meer plaatsen kunnen bereiken dan alleen Cornish pubs.
Daarnaast bood Don Airey aan om Hammond te spelen op ons laatste album, wat echt geweldig was.
Maar ook Deep Purple is erg goed voor ons geweest. De hele band bekeek de meeste van onze sets vanaf de zijkant van het podium. We kregen zelfs een toegift als support act, iets wat ze nog nog nooit bij andere bands was gebeurd. Tijdens de meeste shows kregen zelfs wij een staande ovatie, waaruit denk ik wel wat vertrouwen is onstaan bij ons, dat we met onze muziek meer plaatsen kunnen bereiken dan alleen Cornish pubs.
Daarnaast bood Don Airey aan om Hammond te spelen op ons laatste album, wat echt geweldig was.
Om dan over te stappen naar jullie nieuwste album Paths.
Wanneer je in slechts enkele woorden het geluid moet beschrijven, hoe zou je dit dan noemen?
Vintage Modern Funky World Rock.
In vergelijking met eerder albums, wat is voor jullie zelf het grootste verschil met dit nieuwe album?
Met Paths zijn we teruggekeerd naar het volledig in eigen beheer opnemen van de plaat, nadat we eerder hadden gewerkt met een platenlabel op Steal.
Iets wat ons erg goed is bevallen, door de complete creatieve vrijheid te hebben en niet te worden gedicteerd.
We wilden de tracks die voor onszelf het beste aanvoelden op het album hebben,
waarbij na vijf albums wij denken wel op ons eigen instinct te kunnen vertrouwen voor de productie kant.
We hebben altijd een elektrisch geluid gehad, maar op deze plaat hebben we dit meer opgenomen in een onderliggend thema en sound op dit album. Op Paths hebben we een mix gebracht van moderne elementen met een retro geluid, waardoor iets bijzonders is ontstaan. Dat maakt het wel echt anders, denk ik.
We hebben altijd een elektrisch geluid gehad, maar op deze plaat hebben we dit meer opgenomen in een onderliggend thema en sound op dit album. Op Paths hebben we een mix gebracht van moderne elementen met een retro geluid, waardoor iets bijzonders is ontstaan. Dat maakt het wel echt anders, denk ik.
Heb je ook een echt favoriet nummer op het album?
En zo ja, waarom dat specifieke nummer?
Ik zelf ben wel erg trots op Four Million Days, een ballad over iemand die op zoek is naar zijn ouders.
Het begint met enkel een zachte cello, gespeeld door Matt, begeleidt door een akoestisch gitaar.
Vervolgens bouwt de song dan uit naar een groot refrein.
Daarnaast toont het denk ik ook wel de songwriting skills van ons alle drie aan.
Dat dan weer samen met de melodie die dagenlang in je hoofd blijft rondcirkelen.
Het was echt geweldig ook om het nummer op te nemen, met een volledige strijker sectie en vrouwelijke backing vocals. We moesten echt naar de stad toe om de song te produceren.
Het was echt geweldig ook om het nummer op te nemen, met een volledige strijker sectie en vrouwelijke backing vocals. We moesten echt naar de stad toe om de song te produceren.

Kan zeker beamen dat het één van de mooiere nummers is op het album!
Op het album klinkt verder ook wat hip-hop invloeden door. Is dit jullie eigen (vrije) keuze geweeest, of speelt daar ook wat invloed van de huidige muziekscene in door?
Op het album klinkt verder ook wat hip-hop invloeden door. Is dit jullie eigen (vrije) keuze geweeest, of speelt daar ook wat invloed van de huidige muziekscene in door?
Ik weiger me aan te passen aan wat de muziekindustrie dicteert.
Daarom ook hebben we geprobeeerd onafhankelijk te blijven bij de productie van onze albums.
De hip-hop en rap invloeden komen dan ook voort vanuit mijn eigen liefde voor het genre.
Ze vormen echter slecht een klein deel van wat we doen, eigenlijk klinkt het alleen door in de vocale fraseringsaspecten
en niet tekstueel of productie technisch.
Zelf ben ik opgegroeid met het luisteren naar Tupac, Fun Lovin' Criminals en Rage Against The Machine. Daarnaast heb ik ook wel genoten van wat rap battles met vrienden op de universiteit en dat bloedt door in mijn eigen muziek.
Zelf ben ik opgegroeid met het luisteren naar Tupac, Fun Lovin' Criminals en Rage Against The Machine. Daarnaast heb ik ook wel genoten van wat rap battles met vrienden op de universiteit en dat bloedt door in mijn eigen muziek.
Zijn er nog meer genres welke je wel zou zien zitten om te verwerken in het geluid van de band?
Jazeker.
Ik wordt continu beïnvloedt door nieuwe muziek en nieuw geluid. Ben ook erg geïnteresseerd in het unieke geluid wat Indian scales maken en zou het te gek vinden om dit geluid te kunnen reproduceren op een Mohan Veena, wat dan meer geschikt is voor een gitarist als ik.
Weet alleen niet zeker of ik de toewijding heb die benodigd is voor een Sitar speler, maar zou graag een Mohan Veena aan mijn arsenaal toevoegen.
Ik wordt continu beïnvloedt door nieuwe muziek en nieuw geluid. Ben ook erg geïnteresseerd in het unieke geluid wat Indian scales maken en zou het te gek vinden om dit geluid te kunnen reproduceren op een Mohan Veena, wat dan meer geschikt is voor een gitarist als ik.
Weet alleen niet zeker of ik de toewijding heb die benodigd is voor een Sitar speler, maar zou graag een Mohan Veena aan mijn arsenaal toevoegen.
Nog even terugkomend op de huidige muziekindustrie.
Maakt dit het voor jullie, als rock band, ook lastig om te overleven in deze tijd?
Of lijkt er langzaam aan toch wel weer wat licht aan de horizon te onstaan voor de echte bands?
Er zijn nog wel genoeg 'true Musos', die willen rocken en een live band willen zien.
De groep is misschien wel wat beperkter.
Het probleem zit hem denk ik meer in het feit dat de hedendaagse (elektronische) muziek veel gemakkelijker en goedkoper is om te produceren. Platenlabels weten dit ook, waarbij het minder moeite kost om dat soort nummer te produceren, in plaats van talloze optredens te moeten bezoeken om de volgende goede band te vinden. De muziek is momenteel, helaas, afgezakt naar een niveau waarbij de muzikaliteit niet meer wordt gewardeerd, maar enkel de stem nog telt.
Heel af en toe wordt dit doorbroken door bijvoorbeeld een YouTuber, zeg een heel jonge speler met een ongelooflijke snelle solo, welke dan veel views weet te behalen. Maar ik denk dat echte muzikaliteit dieper zit en de meeste echte muzikanten zijn een stuk ingetogener en pakken het subtieler aan.
Er is nog steeds geweldige muziek overigens, maar je moet er wel wat meer naar zoeken.
Het probleem zit hem denk ik meer in het feit dat de hedendaagse (elektronische) muziek veel gemakkelijker en goedkoper is om te produceren. Platenlabels weten dit ook, waarbij het minder moeite kost om dat soort nummer te produceren, in plaats van talloze optredens te moeten bezoeken om de volgende goede band te vinden. De muziek is momenteel, helaas, afgezakt naar een niveau waarbij de muzikaliteit niet meer wordt gewardeerd, maar enkel de stem nog telt.
Heel af en toe wordt dit doorbroken door bijvoorbeeld een YouTuber, zeg een heel jonge speler met een ongelooflijke snelle solo, welke dan veel views weet te behalen. Maar ik denk dat echte muzikaliteit dieper zit en de meeste echte muzikanten zijn een stuk ingetogener en pakken het subtieler aan.
Er is nog steeds geweldige muziek overigens, maar je moet er wel wat meer naar zoeken.

Eind 2018 en begin 2019 tourden jullie langs een aantal zalen in ons landje.
Hoe is het Nederlandse publiek jullie bevallen?
We vinden het te gek om voor de Nederlanders te spelen.
Ze weten hoe ze moeten feesten.
Daarnaast waren ook twee van de drie shows uitverkocht, dus ik denk dat ze ons ook wel mogen.
Dus we kunnen jullie vast wel (snel) weer een keer terug verwachten?
Jazeker, we spelen deze zomer op Bospop.
Daarnaast komen we ook terug met een tour in Nederland in oktober.
Over festivals gesproken, met o.a. Glastonbury en Isle of Wight, hebben jullie al enkele mooie festivals mogen aandoen.
Welke is jullie (tot nu toe) het beste bevallen?
Het Glastonbury festival is zo uniek en hoewel het door de jaren heen wel is veranderd,
is er nog steeds sprake van Rock & Roll en feesten van een aantal dagen.
Overal waar we spelen bevalt ons eigenlijk wel. Zo vind ik het Burg Herzberg Festival in Duitsland ook te gek, met een geweldige sfeer en energie wanneer we daar op het podium spelen.
Overal waar we spelen bevalt ons eigenlijk wel. Zo vind ik het Burg Herzberg Festival in Duitsland ook te gek, met een geweldige sfeer en energie wanneer we daar op het podium spelen.
Ook nog landen en/of festivals op jullie wensen lijst?
We kijken erg uit naar het spelen op Bospop dit jaar.
De line-up ziet er echt fantastisch uit.
Maar Pinkpop lijkt ons ook er mooi om daar een keer te mogen spelen.
In september spelen we in de Les Pauls Jazz club in Manhattan, New York, waar we ook echt naar uitkijken.
En als je kijkt naar landen, lijkt het ons te gek om een keer in India te touren.
In september spelen we in de Les Pauls Jazz club in Manhattan, New York, waar we ook echt naar uitkijken.
En als je kijkt naar landen, lijkt het ons te gek om een keer in India te touren.
Dan zijn we aangekomen bij het 'slotakkoord'.
Zijn we nog iets vergeten, wat de lezers zeker nog moeten weten?
Neems eens een kijkje op www.willeandthebandits.com.
Daarnaast geef het wat tijd om te luisteren, haast je niet, zet het hardop en geniet ervan!
Foto credits: Marielle Newton
Recente interviews