Time

16-11-2019

11

15-11-2019

Het album Time van Kensington is alweer het vijfde album van het rock kwartet. In vergelijking met eerdere albums zijn de galm en echo effecten drastisch terug gebracht, aldus de band zelf. Daarnaast is het album ook weer een stuk persoonlijker geworden, al was ook Control al een stuk persoonlijker. Een album wat dus volgens de heren zelf echt anders klinkt dan het vorige werk.

Maar dan rest de vraag natuurlijk, klinkt het album Time nu ook daadwerkelijk anders? En het antwoord op die vraag is dan toch wel een (hele) kleine ‘ja’. Meer dan voorheen heeft de band op zijn meest recente langspeler meer diversiteit aangebracht in zijn geluid. Wat misschien ook al een beetje was terug te horen in de recente singles en previews die de band uitbracht.

Toch blijft er wel wat van de ‘eentonigheid’ kleven ook aan het nieuwste werk van de band. Waarbij deels in de opbouw en algehele sound van de nummers zelf, zoals een What Lies Ahead en Insane, maar aan de andere kant toch ook in het stemgeluid van zanger Eloi Youssef. Hierin zit een kracht van een echt eigen geluid, maar aan de andere kant zit er wat weinig variatie in de zanglijnen.

En hoezeer de band ook probeert om gevoelige nummers neer te zetten, waaronder Uncharted en Chronos (het eerste deel), ontbreekt toch de echte emotie in de stem. De nummers zijn zeker niet verkeerd, maar weten (in ieder geval mijzelf) niet volledig te raken, waarbij de potentie hiervoor wel aanwezig is in de songs.

Zoals eerder aangegeven heeft Kensington met Time wel een meer divers geluid dan voorheen, wat zich vertaald in onder andere een meer dansbaar Bats een rustige piano ballad Chronos Pt. 1 met een bombastisch vervolg op Chronos Pt. 2, maar ook een Part Of Me klinkt wel verfrissend. Waarbij ten slot dan misschien nog Perfect Family Day in positieve zin opvalt.

Of het genoeg is om de criticasters over de streep te trekken zal de tijd leren. In ieder geval heeft de band een poging gewaagd om ‘anders’ te klinken, waarbij dit deels wel geslaagd is. Voor nu nog een goede drie sterren voor het album.