Sweet High

28-10-2019

10

24-10-2019

Surprise, suprise, daar is opeens een nieuw studioalbum van de band Krezip. Of was het misschien niet helemaal een verrassing? Na de comeback single Lost Without You en ook met de latere single How Would You Feel, gaf de band daarnaast ook tussendoor toch al wel wat voorzichtige hints naar een nieuw album. Met de concertreeks in de Ziggo Dome, is daar dan het album: Sweet High.

Wie aan het begin van 2019 had geroepen dat er later dat jaar een nieuw album van Krezip zou uitkomen, was waarschijnlijk voor gek verklaard. De band besloot in 2009 te stoppen, met een slotconcert in de HMH in Amsterdam. Een samenloop van jaartallen, bracht de band in 2019 weer bij elkaar, waar naast een optreden op Pinkpop ook een eigen show in Ziggo Dome werd gepland. Wat uiteindelijk uitliep in een drietal uitverkochte avonden in de Amsterdamse muziektempel.

Dat de muziek van de band nog steeds in de smaak valt, was eerder te merken aan de eerder genoemde singles Lost Without You, een toch wel typische ‘Krezip-ballad’, waarop de stemmen van Jacqueline en Annelies weer mooi samen kleuren. Alsof de band nooit is weggeweest. Waar How Would You Feel het misschien iets minder deed, weerhield de band dit niet van het opnemen van een geheel nieuw album.

Inclusief de twee singles, bevat het album Sweet High een tiental nieuwe Krezip liedjes, waarbij de titel misschien wel zeer toepasselijk voor de nieuwe plaat van het zestal. Want misschien is de plaat toch wel een beetje ‘te zoet’, hoewel ook de roze kleur van de cover toch ook wel al een tweede hint in die richting geeft.

Had de band het album opgenomen na de Ziggo Dome shows, dan had de band wellicht toch ook nog een paar keer steviger uitgepakt. De nummers uit de beginperiode, met toch wel een stevigere inslag, wisten de zaal direct weer te pakken. Het nieuwe materiaal, natuurlijk nog onbekend, wist toch minder te raken.

En hoewel het album zeker niet slecht is, zo valt Only Dreaming op met het aanstekelijke klappen en een goede drive en daarnaast komt het meer uptempo Unlike Anything, mede door de aangename baspartij, goed tot zijn recht. Waarbij Come Back With Me Now evenals het eerder genoemde Lost Without You een echt Krezip-nummer kan worden genoemd.

Wat meer invloed van de hedendaagse sound, is misschien dan wel terug te horen op Girlfriend, waar een urban invloed is terug te horen. En eerlijkheid dient te zeggen, dat dit jasje de band niet echt past.

Zoals eerder aangekaart had het album misschien toch wel één of twee meer stevigere rock georiënteerde songs mogen hebben. Echt terug naar de goede oude Krezip tijd. In die zin, vormt het album Sweet High misschien dan toch wel een kleine teleurstelling. Maar afgezet tegen de bagger die op menig radio station klinkt, blijft dit album fier overeind!